Thursday, January 2, 2014

Tioman [repost]

Kalau nak tau, ni sebenarnya my 2nd attempt utk menulis entri dalam bahasa melayu. 1st attempt fail denganhebatnya apabila formatting kucar kacir n takleh nak publish post. Jadi terpaksalah saya menulis semula entri ni.
Cuma nak update readers on my trip to Tioman. A few months ago, sy cuma boleh visualize je Tioman tu. Akhirnya, pada bulan Julai, sy berjaya juga sampai ke situ setelah menempuhi pelbagai jenis halangan ;p
Patutnya, kami pergi b'4. Disebabkan hal-hal yg ak dpt dielakkan di mana kwn sy "Engineer-terlampau" telah jatuh sakit, makanya hanya sy danDaphne je yg meneruskan perjalanan ke Tioman.

Kami telah ambil pakej percutian dari myholiday2u.com. RM 275 per person. Harga tu termasuklah penginapan 3 hari 2 malam di Damai Resort Tioman, 1 welcome drink 1 lunch, 2 breakfast, 1 dinner dan 1 BBQ dinner dan yg plg best skali, 1 snorkeling trip menaiki speedbot.

Atas bantuan seorang kawan baru, kami berjaya sampai ke Tg. Gemok pada jam lebih kurang 10.30 pagi. Selepas menguruskan dokumentasi perjalanan, kami bersarapan dulu di gerai berhampiran.

Kami menaiki feri pada jam 11.30 pagi dan sampai di Kg. Genting Pulau Tioman pada jam lebih kurang 1.15petang. Sesampai je di Jeti Kg. Genting, kami telah disambut oleh host dan dibawa ke resort untuk menikmati welcome drink dan diberikan briefing ringkas oleh host Damai Resort yg chubby, bubbly and friendly, Abg Bakhtiar. Lepas briefing tu, kami masuk bilik yg terletak btol2 di depan common area/dining area kami. Bilik tu mmg selesa banget. Ada air-cond, 2 double bed, hot shower, fnctional toilet & tv yg channel dia sgt blur.
Lepas tukar pakaian to something yang lebih selesa, kami terus menjelajah pulau. Time tu panas sikit la tp sebab teruja sgt tgk air laut yg biru, kami pki sunscreen and terus keluar. Dekat ujung Kg. Genting, ada satu kawasan pantai yg sgt cantik airnya. Tak silap tempat tu dipanggil Blue Ocean. Mmg air dekat situ warna biru. Menarik sgt. Hari pertama tu mmg kami jalan-jalan je. Penat jalan, g mkn burger plak. Merata-rata ceruk Kg. org jual burger. Sy terpk, Patut tukar nama la Tioman ni jadi Burger Island :p
Pas penat jalan, mkn burger, main air, tangkap gambar, kami balik bila
dan tidur. Ptg tu ditakdirkan hujan pulak. Lg sedap la kami tidur.
Kami bangun untuk mkn mlm. Simple dishes tp sedap banget. Mkn malam tu ala-ala buffet dan kami diserve seekor ikan sikap (kot) masak sweetsour utk setiap couple. Mlm tu sy perasan ada around 6-8 couple. Semuanya berpasangan lelaki dan perempuan. Mungkin newly wed yg sedang honeymoon. Yg bawak anak kecik pun ada.

Mkn mlm tu mmg best cuma after mkn sy rasa cam badan panas sket. So, kakak sy si Daphne to insist kami pergi cari panadol. Kedai runcit pun kat depan chalet kami gak. So setelah membeli belah, kami jalan-jalan sikit hirup udara malam dan tgk aktiviti yg ada kat citu. Kat resort kami ada karoke machine yg free untuk digunakan oleh guests. So, aktiviti melalak yg sgt hebat berlaku mlm itu. Near d jetty, ada 1 bar. Mat salleh n Chinese ramai hangout kat situ minum2 beer. Sbb cuaca yg sejuk n suhu badan yg panas, kami balik ke bilik untuk berehat. Agak susah gak nak lelapkan mata malam tu sbb lalakkan yang berterusan sehingga pagi. Nevertheless, sy berjaya jugak tidur.
2nd day starts with a very nice breakfast. Hari ni adalah snorkeling day. Excited banget coz tak penah cuba snorkeling ni. Pas mkn breakfast yg sgt variety (ada nasi lemak, mee goreng, toasts with jem, peanut butter, mentega & cereal mcm cococrunch and honeystars pun ada k) kami diberikan taklimat dulu oleh abg Bakhtiar mengenai aktiviti, kemudian kami pun bergerak ke jeti di mana speedbot kami telahpun menunggu.

Ceriter snorkeling and mabuk sambil berenang will be updated soon ;p

NURBAITI KAMARUZAMAN said...

kak.. sila tulis entry anda dlm bhasa inggeris..
BM anda sgt kelakar..
hahahahaha~
peace!

Fairy said...

wakakakakka...aku dah agak dah...BM aku mmg fail! baiklah ms. B, nasihatmu akan diikuti