Monday, January 27, 2014

Grass Eating Student

Sedih bila baca berita ni kat nst hari ni. Both of my parents are teachers. I have been exposed to the school environment since I was 2 years old. Saje ikut parents pergi sekolah.

Aku masuk darjah 1 when I was 6 years old. I remember lining up for BCG shots which was compulsory to all standard 1 students. Being the youngest in class, aku pun ikut je la kawan2 berbaris jumpa nurse. Hambik kau, kena inject. Esoknya demam, tak dpt nak pergi sekolah.

Banyak kenangan menarik zaman sekolah. Especially sekolah rendah. Enjoy sakan. Ramai juga cikgu yang menakutkan zaman sekolah. Masa dekat sekolah rendah, ada Cikgu Lokman and arwah Cikgu Mahyudin. Cikgu Lokman ni guru displin. Aku pernah nampak dia suruh kawan sekelas aku yg buang plastik sampah makanan ringan dalam longkang utk makan plastik yg dia buang tu tadi. Tapi dia takde la suruh telah. Cikgu Mahyudin plak suka menjerit marah2. Tu memang terkenal dengan short fius dia. Gerun sangat.

So hari ni bila baca ada cikgu suruh student makan rumput, aku jadi pelik lah. Apa yg student tu buat sampai disuruh mereka makan rumput? Ikut report dekat NST, dia kata student tu tak buat homework. Kalau tak buat homework, pergi jadi lembu is it? Aku tak nampak la logik dia. Maybe dia nak kata yg, lembu tak payah buat homework so, since korang tak buat homework, jadi lembu lagi baik?

Still, aku tak paham relevan hukuman tu. Kemudian, cikgu yg bagi hukuman tu tak fikir ke budak2 ni ada parents. Now dah masuk paper sure la jadi kes saman pulak lepas ni. Banyak benda kalau aku nak citer pasal isu cikgu2 ni. Tapi lain hari la kot.

No comments: