Tuesday, January 7, 2014

Paleo Day 6 Dinner - Sweet potato & egg salad

Semalam melarikkan diri dari ofis jam 5.35pm. Badan aku still crampy, sengal2 etc. Kerja masih bertimbun. Aku decide untuk bawak balik one of the work.

Sampai rumah dengan perasaan happy sebab takde trafik jem. Tukar baju jap aku terus ke dapur nak buat dinner. Malam semalam aku prepare sweet potato and white potato egg salad makan dengan meatballs.

Resepi salad ubi-ubian dan telur.

Mula-mula aku bersihkan potatoes tu semua. Since aku nak makan sorang and aku nak prepare 2 portion supaya esok tak payah masak, aku just gunakan one of each potatoes. Aku buangkan kulit and potong kiub bite size. Kalau mulut korang besau, boleh le potong besau-besau. Dah siap tu, aku masukkan dalam periuk berisi air dan garam sikit and rebus ubi tu sampai lembut. At the same time, kita rebuskan telur. Aku paki 2 biji telur. Cara rebus telur korang tau kot *wink*

Once ubi dah lembut and telur pun dah masak, kita boleh la buat dressing dia yang super simple. After dah letakkan ubi dalam mangkuk, kupas kulit telur kemudian potong telur tu sesedap rasa. Masukkan sekali dalam mangkuk berisi ubi tadi. Hiriskan sikit daun bawang untuk dapatkan rasa bawang. Bagi yang gemar makan bawang, boleh la letak hirisan bawang besar dalam tu.Then, masukkan garam and blackpeper secukup rasa. Lastly, masukkan extra virgin olive oil. Gaul sampai sebati kemudian makan!


Senangkan? So tu la menu aku malam tadi. Again, malas nak amik gambar. So gambar kat atas ni aku dapat kat google. Bentuk rupa dia lebih kurang sama la dengan salad yang aku buat semalam.

For supper, since mak aku  risau sangat dengan tahap kesihatan aku sekarang, dia suggest aku minum minyak kelapa dara sebelum tidur untuk sembuhkan internal injuries katanya. InsyaAllah. Memandangkan bau minyak kelapa dara tu agak kuat, aku blend mango dengan celery, jadikan jus. So for my supper, aku lapik perut dengan jus tu kemudian minum satu sudu besar minyak kelapa dara yang mak aku buat eyh. Bukan beli tau. Gambar kat bawah ni sekadar hiasan saje.


Rasa dia, eeeww...

No comments: