Thursday, January 2, 2014

Peanuts Is Not Nuts?

Disebabkan 2014 aku nak jadi health conscious, nak ikut paleo diet etc so that I can successfully heal my body, aku read a lot. One of the things yang paleo dieters tak bleh makan is peanuts tetapi at the same time diorang suruh makan nuts.

So aku jadi confius kejap. Peanuts is not nuts? Biar betul? At this moment, aku ada 1 can of Koh-Kae Peanuts perisa BBQ. Sedap tau kacang ni.

Aku pun buat la quick search. Nak pastikan aku boleh  makan ke tak peanut ni if aku nak follow paleo diet strictly.

Secara ringkasnya. Peanuts is legumes and nuts is actually tree nuts. Kacang yang tak boleh dimakan oleh paleo dieters adalah kacang tanah, kacang soya, kacang kuda etc. Tree nut is basically a fruit composed of a hard shell and a seed, where the hard-shelled fruit does not open to release the seed. Contoh macam almond, walnut & hazel nut. Susah sebenarnya nak differentiate. Jalan mudah, avoid them altogether. heheh...

So, kenapa peanuts or legumes is one of the not to eat food in paleo diet? Boleh baca kat sini kalau rajin. Kalau  malas, aku explain briefly kat bawah:-


  1. Legumes ni kurang zat nutrisi. Unless korang eat them mentah2, bila kita masak kacang2 ni semua, zat dia dah takde.
  2. Dalam legumes ada phytates. Benda ni menghalang badan kita dari menyerap mineral.
  3. Legumes mengandungi Lectins. Lectin adalah sejenis bahan yang dikeluarkan oleh tumbuh-tumbuhan untuk mengelakkan diri mereka dari dimakan. Kalau makan, akan mendatangkan masalah dekat usus. 
  4. High in protease inhabitor - Protease adalah enzim yg tolong hadamkan protein. Protease inhabitor prevent protease from doing its job. So, kalau makan kacang, protein dalam badan tak dapat digest properly and again mendatangkan masalah penghadaman.
  5. Legumes have carbs. So bagi mereka yang nak kurangkan berat badan, tak elok makan legumes ni banyak2
  6. Legumes juga mungkin mengandungi phytoestrogen - Plant-estrogen, sejenis hormon. So, if makan banyak legumes yg ada phytoestrogen ni, estrogen dalam badan kita boleh meningkat.
  7. Legumes contains saponins- try la google kalau nak tau saponins ni apa. In short, banyak saponin dalam badan, akan rosakkan usus. 
So now I knoe kenapa aku ni bermasalah kat bahagian usus lately. Aku banyak makan kacang and aku suka minum soya bean. so, one step at a time, aku akan bagi kacang koh-kae atas meja aku ni pada bos aku. Dia memang suka junk food. Pastu, I will not drink or eat legumes based product. At least not until I am fully recovered.





No comments: