Wednesday, March 9, 2011

Aneroksia

Again, tajuk diilhamkan oleh Follower no. 65. Dia suggest tajuk ni ari isnin lagi rasanya. Since tahap sibuk aku mengalahkan Presiden Obama, mlm ni baru aku dpt tulis sikit2 apa yg aku tau pasal aneroksia ni.

Aku tak penah plak terpk nak research pasal aneroksia ni. So, aku nyer basic idea dtg dari majalah n rancangan yg aku penah tgk kat tv. Sblm tulis entry ni,aku google la sket pasal penyakit ni. Gambar2 dia sgt menakutkan. So, aku taknak la share ngn korang gambar2 tak best tersebut. If korang nak tgk gak, sila google sendiri.

Mula2 aku ingatkan, aneroksia ni penyakit baru. Penyakit supermodel. Ye la. Org dulu2 kan suka pompuan yg badan curvy and voluptuous. Org skang je yg nak badan kurus mcm papan. Nak pki baju size XXXS la, skinny jeans la, mikro skirt la etc etc.. Rupa2 nya kes pertama pasal aneroksia ni direkodkan pada tahun 1886.
from Google image

Perkataan aneroksia ni dtg dr Greek yg membawa maksud, kurang nafsu mkn. Aneroksia bukan berlaku pada org perempuan je tau. Org lelaki pun ada yg kena aneroksia gak. Bagi aku la, penyakit ni penyakit mental. Org yg mengalami aneroksia ni biasa ni mempunyai tanggapan yg pelik terhadap diri sendiri. Dia rasa dan nampak diri dia gemuk walhal saiz badan dia ok je. Jadi, org yg sentiasa rasa diri dia ni gemuk akan tahan diri dia dari mkn dan dengan sengaja mengebulurkan (ada ke perkataan ni?) diri sendiri.

Aneroksia ni mcm penyakit2 dunia yg lain, ada penawar dia. Jadi, if ada reader kat cni yg ada masalah ni, sila la pergi jumpa doktor sebelum korang tinggal rangka je.  Scarry woh...Amalkan pemakanan sihat dan sentiasa bersenam. Selamat beramal...

No comments: