Thursday, May 28, 2015

Mei Yang Dipenuhi Cerita

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Sesungguhnya aku bersyukur dengan setiap apa yang aku miliki. Aku sedar bahawa setiap apa yang diberi oleh Allah hanyalah pinjaman. Untuk kita merasai nikmatNya. Oleh itu, aku betul2 menghargai setiap detik dan ketika rasa bahagia itu hadir.

Cukup utk aku katakan bahawa tempoh perkenalan kami masih singkat. Walau pun dia telah berjumpa dengan mak dan ayah, bagi ku selagi tiada ikatan yang sah, apa-apa saja boleh berlaku.

Kami bertemu, bertentang mata selepas 1 bulan berkenalan. Bagaimana kami berkenalan, biarlah aku rahsiakan dulu. Sebab ceritanya agak kelakar. Disebabkan dia di Sarawak, kami hanya banyak berhubung melalui Whatsapp dan perbualan telefon sahaja. 

Alhamdulillah...Walau pun pertama kali bersua muka, semuanya lancar. Kami berinteraksi seakan telah mengenali satu sama lain bertahun lamanya. Aku berkesempatan berjumpa ibu saudaranya serta adiknya. Aku turut berkesempatan memperkenalkan dia kepada seluruh ahli keluargaku kecuali Anna yang kini berada di London.

Sesungguhnya Allah adalah sebaik2 perancang. Aku yakin, berkat doa ibu bapanya si dia, perjalanan dan masa si dia di Semenanjung telah terisi dengan aktiviti-aktivi bermanafaat, insyaAllah.

Antara aktiviti yang telah berjaya kami lakukan:-
  1. menghadiri ILMFEST di PICC Putrajaya (16-17 May 2015)
  2. dinner and bowling session dengan beberapa orang rakan sekerja di IOI City Mall
  3. kuliah tafseer di Masjid Putra
  4. balik Kampar jumpa mak dan ayah
  5. first movie - Pitch Perfect 2
  6. his first sushi
  7. short trip to Cameron Highland
  8. Kellie's Castle impromptu trip
  9. Hantar adiknya ke Tun Hussein Onn Uni
  10. Melaka getaway
Harap dia gembira sepanjang 12 hari dia di sini.

A bit about him. He is a normal young guy. He is younger than me. He has good character especially towards the elderly. He is protective. So caring, so passionate about all the things he loves so dear. He has a soft heart and very compassionate towards the needy and animals. He is also a responsible and loving brother. He knows how to carry him self in new environment. He could be timid sometime but he is a fast learner. He has so much to learn and as long as has the willingness to learn and just be a better person, I think he is on the right path. He is good looking as well. So that's a definite bonus!! MasyaAllah!

Of coz ada negetive side of him which I shall not mention. I believe that he would be a better him once he improves his relationship with Allah.Same goes to me. I am not perfect. I am still improving to be a better muslimat. May Allah grant all of us ease.

Aku tak tau berapa lama Allah bagi aku rasa nikmat ni. Aku tak tau sama ada dia memang jodoh aku atau tidak. Kami memang bercadang untuk bernikah.Sejak awal perkenalan, itulah misi dan objektif kami. Tetapi, atas beberapa faktor yang memang tidak dapat dielakkan, rancangan kami mungkin terpaksa dilewatkn dari yang aku inginkan.

Aku percaya bahawa rancangan Allah itu yang terbaik. Jadi aku hanya mampu bertawakal dan redha dengan ketetapanNya.

Doaku setiap hari adalah, sekiranya dia baik untuk diri ku, agama ku, hidup ku dan mati ku, semoga Allah permudahkan segalanya untuk ku. Ameen...

No comments: